Als website eigenaar of als ondernemer zult u al vaak de term SEO voorbij hebben horen komen. Maar wat is SEO nu eigenlijk? SEO staat voor search engine optimization oftewel zoekmachine optimalisatie in het Nederlands.
Dit is het optimaliseren van een website zodat deze goed gevonden wordt in de zoekmachines zoals Google en Bing. Dit kan overigens ook met SEA bereikt worden wat staat voor search engine advertising oftewel zoekmachine adverteren.
In grote lijnen bestaat een SEO uit twee onderdelen de on-site en de off-site SEO.
On-site SEO
In eerste instantie moet een website om in de zoekmachines te ranken voor de zoekwoorden die u wenst goed geoptimaliseerd worden zodat Google precies weet waar de website over gaat. Dit wordt gedaan door bijvoorbeeld de zoekwoorden in de content, titels en meer te vermelden. Ook dingen zoals de laadsnelheid en hoe schoon de code voor de site is is hier van belang. Deze optimalisatie gebeurt allemaal op de site zelf vandaar dat dit On-site seo optimalisatie genoemd wordt.
Off-site SEO
De off-site SEO is linkbuilding dit is het bouwen van links naar uw website en gebeurt volledig buiten de website. Linkbuilding wordt gezien als de belangrijkste factor in SEO en of uw website hoger in Google staat dan andere websites. Met het bouwen van links maakt u het verschil in SEO. Dit onderdeel is dan ook het moeilijkst te begrijpen met de diversen links en termen die er zijn zoals social shares, bookmarks, white hat en blackhat SEO. Wees hier voorzichtig mee want foute linkbuilding komt u op een Google penalty te staan. Voor lokale seo, zoals bijvoorbeeld Amsterdam SEO kunt u het beste een lokaal marketing bedrijf contacteren.